Hoi Sitedeals!
Sinds enige tijd run ik een webshopje met tweedehands games en consoles. Tot op heden heb ik wat betreft garantie en retourrecht altijd het "als er wat mis is komen we er wel uit" principe aangehouden. Da's al enige jaren naar ieders tevredenheid zo het geval. Er is wel eens een boefje geweest die poogde totaal iets anders te retourneren dan wat ik 'm verkocht had, maar met een "steek je moeder de gek aan joh!" volgde daarop al snel de bekentenis dat 'ie me inderdaad een loer probeerde te draaien. Was dus ook weer snel klaar.
Kort geleden heb ik echter een klein partijtje 30 jaar oude game consoles met wat games verkocht aan iemand die goud rook. Uiteraard test ik alles vooraf en die apparaten hebben over het algemeen wel eens kuren, al blijven die beperkt tot het af en toe er opnieuw in moeten drukken van een spelletje alvorens deze door de machine goed gelezen wordt. Dit heb ik in de advertenties ook aangegeven. Als iets niet uitstekend werkt gooi ik 't ook gewoon weg. Da's mijn ondernemersrisico. Voor de prijs (een tiende van waar ze vandaag de dag nieuw voor weggaan en ongeveer 40% onder de reguliere marktprijs voor tweedehands exemplaren) waren het uitstekende apparaten. Klant kon ze werkend zien maar verkoos verzending.
In de ruime week tussen het moment van ontvangst bij de klant en dit schrijven zijn de apparaten op verschillende Facebook groepen ter verkoop aangeboden als zijnde perfect werkend, met als vraagprijs zo ongeveer het dubbele van mijn prijs. Ook aan verschillende concullega's zijn ze voor de hoofdprijs plus een beetje extra aangeboden. Ieders goed recht natuurlijk. Echter... Nu blijkt dat de geldkraan toch niet zo ver open gedraaid kan worden als meneer schijnbaar hoopte zouden de spullen niet deugdelijk zijn en wil meneer ze retourneren. Hij beroept zich op zijn retourrecht van 14 dagen. Niet het volledige pakket (waarvoor een overeengekomen setprijs betaald is) maar enkel het gedeelte waar 'ie niet met dikke winst vanaf komt wil 'ie terug sturen. Dat schiet mij met de achterliggende wetenschap dat 't een week overal als zijnde perfect werkend aangeboden is maar hij 't voor die prijs gewoon niet kwijt raakte toch wel een beetje in het verkeerde keelgat. Normaal gesproken zou ik tegen ieder ander gezegd hebben; stuur maar terug, ik weet zeker dat 't goed werkt dus maak er met alle plezier een ander blij mee, maar in dit geval heb ik eigenlijk maar bar weinig zin om zo gemakkelijk medewerking te verlenen, helemaal gezien het Noord-Koreaanse toontje waarop deze meneer z'n geld terug kwam eisen. Dit toontje sloeg hij ook al aan tegen mensen die op zijn advertenties reageerden met de mededeling dat hetzelfde spul bij mij de helft goedkoper was. Vond ik dan wel weer grappig.
Mijn vraag is dus eigenlijk een beetje hoe dit nou eigenlijk juridisch in elkaar steekt. Kan hij zomaar een deel retourneren van z'n bestelling met het fabeltje dat het niet goed zou zijn? En in hoeverre ben ik sowieso wettelijk verplicht garantie te bieden op producten waarvan de fabrieksgarantie 30 jaar geleden al verlopen is? Wellicht ook wel handig om te weten, bedenk ik me zomaar... Het zijn van die dingen waar ik nog niet eerder bij stilgestaan heb omdat je gelukkig 99,9% van de keren met heel redelijke mensen van doen hebt waar je moeiteloos mee tot oplossingen komt ;) Ik heb dus een KVK ingeschreven webshop maar de verkoop is via Facebook geschiedt. De betreffende meneer die het voor de doorverkoop opgekocht had is geen ingeschreven handelaar, maar dat doet er verder weinig toe denk ik.
Alvast bedankt!
- Recht van retour tweedehands producten
-
31-07-2016, 13:08 #1
- Berichten
- 707
- Lid sinds
- 16 Jaar
Recht van retour tweedehands producten
Laatst aangepast door Wytze van der Veen : 31-07-2016 om 13:22
-
31-07-2016, 13:34 #2
- Berichten
- 475
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Als jij hebt gezien en kunt bewijzen dat hij aan weder verkoop doet heeft hij volgens mij geen poot om op te staan. Zeker omdat het om tweede hands spullen gaat en jij kennelijk al de mogelijkheid hebt geboden om het eerst te laten testen.
Dit is voor die persoon dus het ondernemers risico en niet voor jou. Kan er naast zitten maar ik zou hem niet tegemoed komen in ieder geval.
-
31-07-2016, 13:37 #3
- Berichten
- 707
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Dat heb ik gezien en kan ik bewijzen ja, hij heeft 't aan meerdere handelaren aan proberen te bieden... Ik vind 't ook geen porem. Het is bijna hetzelfde als vandaag bij de Blokker een stofzuiger voor 100 euro kopen en 'm volgende week terugbrengen omdat niemand op Marktplaats er 200 voor wil geven. Maar is dat van belang voor zijn recht op retour? Dat betwijfel ik! Hij is dus voor de duidelijkheid geen ondernemer maar gewoon een van de vele particulieren die loon / uitkering wat probeert te verhogen door middel van zwarthandel. Ik ben wel ondernemer, met de daarbij horende rechten en plichten die ik in sommige opzichten nog iets beter tot me moet nemen haha :P
-
31-07-2016, 13:41 #4
- Berichten
- 475
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Heb je een factuur erbij gedaan met erbij dat het om tweedehands artikelen gaat die getest en werkend zijn. Vergelijken met een nieuw produkt bij bijv. Blokker gaat niet op hier. Zit meestal omruil garantie op van tig dagen en fabriek garantie
-
31-07-2016, 13:44 #5
- Berichten
- 707
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Nee, bij Facebook verkopen stuur ik eigenlijk alleen op aanvraag een factuur erbij wanneer bedrijven of instellingen iets kopen. Ik houd 't in m'n eigen administratie uiteraard wel bij. Ik heb nog wel de omschrijving etc. waarin duidelijk de werkzaamheid en optische staat vermeld staat. Ook heeft hij foto's van de producten ontvangen, zij het niet in werkzame staat.
Met de Blokker-vergelijking doelde ik op 't "geen porem" verhaal ;)
-
31-07-2016, 13:45 #6
- Berichten
- 475
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Als hij geen factuur heeft kan hij nergens aanspraak op maken. Nogmaals ik zou het kordaat en netjes tegen hem zeggen dat dit het risico was. Zeker als je een partijtje koopt en geen bon erbij vraagt. Klinkt als een geluk zoeker.
-
31-07-2016, 14:01 #7
- Berichten
- 707
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
En in de toekomst? Hoe moet ik 't in m'n algemene voorwaarden zetten? Wat ben ik verplicht op 't gebied van garantie? Zoals ik zei werkt 't "we komen er wel uit als er iets niet goed is" in 99,9% van de gevallen uitstekend, maar heb ik een poot om op te staan tegen "boefjes" als 't er echt op aan komt? Ik kan echt nergens duidelijkheid vinden wat betreft garantiebepalingen voor tweedehands producten van een bepaalde leeftijd. Op software, waar de games ook op cartridge onder vallen naar ik aan mag nemen, werkt 't volgens mij ook weer anders dan op die apparaten... Lastig wel :P
-
31-07-2016, 14:11 #8
- Berichten
- 822
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Als je het zakelijk verkoopt dan dien je een factuur/bon te verstrekken. Op de bon dient aangegeven te zijn dat het 2dehands verkoop is en het recht van retour beperkt is. Immers je kan niet een gelijkwaardig product terugleveren.
De genoemde persoon heeft meerdere producten als set gekocht. Er is een enkele prijs afgesproken en geen prijs per stuk. In dat geval zou je kunnen aangeven het totaal pakket terug te nemen. Dat hij/zij een gedeelte daarvan verkocht heeft is zijn/haar probleem.
-
31-07-2016, 14:17 #9
- Berichten
- 707
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Dat is precies wat ik al aangeboden had Patrick, om alles terug te nemen maar dat was inderdaad niet meer mogelijk gezien de helft weer doorverkocht is en hij voor de andere helft simpelweg niet genoeg geboden krijgt om een fijn belastingvrij winstje op te maken. Ik heb de factuur hier wel, zoals ik die bij iedere verkoop aanmaak voor m'n eigen administratie maar heb deze niet naar hem verzonden. In principe is er dus wel een factuur en die mag hij ook gewoon hebben, daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik ben ook volledig bereid om aan al m'n plichten te voldoen natuurlijk, alleen vraag ik mij vooral af wat m'n plichten in deze zijn.
-
31-07-2016, 14:27 #10
- Berichten
- 822
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Dat is precies wat ik al aangeboden had Patrick, om alles terug te nemen maar dat was inderdaad niet meer mogelijk gezien de helft weer doorverkocht is en hij voor de andere helft simpelweg niet genoeg geboden krijgt om een fijn belastingvrij winstje op te maken. Ik heb de factuur hier wel, zoals ik die bij iedere verkoop aanmaak voor m'n eigen administratie maar heb deze niet naar hem verzonden. In principe is er dus wel een factuur en die mag hij ook gewoon hebben, daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik ben ook volledig bereid om aan al m'n plichten te voldoen natuurlijk, alleen vraag ik mij vooral af wat m'n plichten in deze zijn.
Overigens heeft de koper wel een onderzoeksplicht. Jij mag hem daarop wijzen dat hij de spullen voor ontvangst had moeten checken/controleren.
Je staat, in mijn ogen, sterk in je positie.
-
31-07-2016, 16:04 #11
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Inderdaad, of de hele set terug, of niet. Als compromis kun je hem ook een bedrag naar rato bieden voor de spullen die hij terug wil sturen.
-
01-08-2016, 07:46 #12
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Volgens webwinkelkeur geldt ook op tweedehands producten gewoon 14 dagen bedenktijd, en in de wet zijn tweedehands producten ook niet als uitzondering opgenomen.
Of je kunt zeggen "of de hele set terug, of niet" betwijfel ik, aangezien de losse onderdelen van de set ook zelfstandig zijn te gebruiken / verkopen. Het is geen bestekset die minder waard is omdat er een paar vorken ontbreken natuurlijk. Ik zou het er in dit geval niet op aan laten komen...
-
01-08-2016, 07:54 #13
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Juist omdat de koper een consument is staat hij sterk en mag hij gebruik maken van de 14 dagen bedenktijd.
Maar als je het duidelijk als set (1 product) hebt verkocht mag je ook het ene product terugeisen, en niet delen van het product.
-
01-08-2016, 08:06 #14
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
Hoe heb je de verkoopwaar in de communicatie naar de koper toe omschreven, Wytze? Dat is een belangrijk detail mbt het "alles/deels retour".
-
01-08-2016, 17:24 #15
- Berichten
- 1.044
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Recht van retour tweedehands producten
De koper is een consument en kan dus gewoon gebruikmaken van zijn herroepingsrecht. Het feit dat hij een deel van de game consoles al heeft verkocht, zou daarvoor niets uit moeten maken. Als consument hoef je in geval van herroeping immers niet je hele bestelling te retourneren, maar kun je ook besluiten slechts een deel terug te sturen.
Voorbeeld: Als een consument een computer wil bouwen en alle onderdelen los bestelt bij een computerzaak, dan kan hij ook enkel de computerkast retourneren. Dat kan gewoon zonder opgaaf van redenen. Dus of hij de kast nu ergens anders goedkoper tegen is gekomen, hij de kleur toch niet zo mooi vindt of simpelweg een verkeerde, veel te kleine kast heeft besteld, hij kan binnen de afkoelingsperiode van 14 dagen gewoon beroep doen op zijn herroepingsrecht.
Echter, je spreekt van een overeengekomen setprijs en als iets als set wordt verkocht lijkt me dat het anders zit. Stel dat de eerdergenoemde computerzaak de consument een korting van bijv. 20% geeft, omdat ze vanaf 10 computeronderdelen, die normaal gesproken 10 euro per stuk kosten, wat aan de prijs kunnen doen. Vervolgens wil de consument 1 van die onderdelen retour zenden. Op 9 computeronderdelen geldt die korting van 20% echter niet. Het feit dat hij 1 onderdeel retour zendt, zou er dan dus voor zorgen dat de korting niet meer geldt en de consument daarom zelfs meer zou moeten betalen (bij 10 onderdelen met 20% korting komt de prijs op 80 euro en bij 9 onderdelen zonder korting komt dat op 90 euro). In dat geval zou hij dus beter de hele set onderdelen kunnen retourneren.
Persoonlijk denk ik dat het inderdaad - zoals B. van der Weerd al aangeeft - helemaal afhankelijk is van de manier waarop je het heb gecommuniceerd naar je koper. Bijvoorbeeld:
- Als je hebt gezegd dat de normale prijs per console 20 euro is, maar je dit kunt verlagen naar 15 euro omdat hij er 20 aanschaft, dan lijkt het me het meest logisch dat hij de set als geheel terug moet sturen. Dit is voor hem echter onmogelijk en daarom kan hij dus eigenlijk geen aanspraak meer maken op de korting die je hem hebt gegeven.
- Als je hebt gezegd dat de 20 consoles samen 300 euro kosten, dan lijkt het me gewoon mogelijk om een deel terug te sturen. In dat geval zou hij in mijn ogen recht hebben op 15 euro per console die hij terugstuurt.
Of het daadwerkelijk zo zit, weet ik niet. Als het om flinke bedragen gaat, kun je het daarom het beste even navragen bij een jurist.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic